1 Kasım 2009 Pazar

Program Geliştirme Soruları

40 yorum:

merve dedi ki...

Programın aşamaları genel olarak belirlendikten
sonra, bu aşamaların yeterli görülmesi
halinde ayrıntıların düzenlendiği program geliştirme
modeli aşağıdakilerden hangisidir?
A) Taba
B) Sistem yaklaşımı
C) Süreç yaklaşımı
D) Tyler
E) Taba-Tyler

merve dedi ki...

hocam bundan bişi anlamadım valla:)

Hüseyin Doğan dedi ki...

taba modeli

Hüseyin Doğan dedi ki...

tamamen bilgi sorulmuş tylerde içeriğin ayrıntılanması yoktur..taba da vardır

merve dedi ki...

“Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı(EARGED), okulların sahip olduğu eğitim araç-gereççeşitliliği konusunda bir araştırma planlamıştır. Bubağlamda Başkanlık, okullara bir yazı gönderereksahip oldukları araç-gereçlerin hem çeşitliliğini hemde sayısını bildirmelerini istemiştir.”Bu çalışmada, EARGED’in benimsediği ihtiyaçanalizi yaklaşımı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Demokratik Yaklaşım
B) Farklar Yaklaşımı
C) Analitik Yaklaşım
D) Betimsel Yaklaşım
E) Okul Merkezli Yaklaşım

tugba dedi ki...

son sorunun cevabı farklar yaklasımıı degılmı? mevcut durum hakkın da bılgı ıstıyor cunku.

Hüseyin Doğan dedi ki...

cevap betimsel yaklaşım....Farklar Yaklaşımı gözlenenle beklenen başarı düzeyleri arasındaki farkı ortaya çıkarır


İhtiyaç Tanımı

İhtiyaç, savunmaya değer bir amacın gerçekleştirilmesi için gerek ve yararlı olan husus ya da güçlü istek anlamına gelir, ihtiyacın analiz edilmesinde farklı yaklaşımlardan söz edilmektedir. Bu yaklaşımlarda önemli olanları aşağıda açıklanmıştır (Stufflebeam and et al.).
Farklar Yaklaşımı: Bu yaklaşım gözlenenle beklenen başarı düzeyleri arasındaki farkı ortaya çıkarır. Bu tanımı aşağıdaki açıklamayı netleştirebiliriz.
Bu yaklaşıma göre ihtiyaç; beklenilen beceri düzeyi ile gerçek/varolan beceriler arasında farkla ortaya çıkar. Bu farkın boyutu mevcut bir problemin varlığını ya da yokluğunu da ortaya koymaya yarar. Normlar ve standartlardan yararlanılarak ihtiyaçtan doğan problemin ortadan kaldırılması yolları aranır. Okul ortamı ve eğitim birimleri genellikle bu yöntemle ihtiyaç değerlendirmesi yoluna gider.
Demokratik Yaklaşım: Bu yaklaşımın temelinde kimi referans (üstün,dominant) gruplarının çoğunluğu tarafından istenilen değerler/değişiklikler vardır, ihtiyaç, toplumdaki baskı gruplarının isteklerinden hareketle ortaya çıkar. Baskı gruplarının değiştirme/yön verme istekleri ihtiyacı belirler. Birçok insanın ihtiyaç değerlendirme süreci içinde olması insan ilişkileri ve halkla bütünleşme özelliğine sahip olması bu yaklaşımın en önemli özelliğidir. Yüksek sayıda insan grubunun katılımı ihtiyacı belki çok geçerli kılar; ama, bu o ihtiyacın çok değerli olduğu anlamına gelmez.
Analitik Yaklaşım: Bu yaklaşımda ulusal ve uluslararası koşullara dayalı değişimlere ait yönelimlerin dikkatli bir incelemesi esasına dayanır. Bu yaklaşım, gelecekte ortaya çıkması olası durumlardan yola çıkarak ihtiyacın belirlenmesi sürecidir. Bir durumla ilgili bugünkü mevcut duruma ait bilgilerden yararlanılır ve geleceğe yönelik varsayımların/durumların ortaya konması istenir. Belirli olanlardan ya da eğitim yaşantılarından yoksunluk hallerinde ortaya konması ile ihtiyacın belirlenmesi sürecidir. Bu yaklaşımda eleştirel düşünceden yola çıkılarak çözüm aranır.
Betimsel Yaklaşım: Bu yaklaşımda belirli olgu ya da eğitim yaşantılarından ortaya çıkan durumla ilgilenilir. Bir nesnenin yokluğu, eksikliği ile ortaya çıkan zararla o nesnenin varlığının ortaya koyacağı, sağlayacağı yarardan hareketle ihtiyaç belirlenmesi sürecidir. Mantık alanında ve araştırmalarda iki olasılığın varsayımından hareket edilir ve ihtiyaç belirlenir.

merve dedi ki...

Bir ders için kitap seçmek üzere toplanan zümre öğretmenler kurulunda öğretmenlerin kesinlikle göz önünde bulundurmaları gereken hususlardan hangisi aşağıda yanlış olarak verilmiştir?
A) Hiyerarşik sıralamaya uygunluk
B) Amaçlara uygunluk
C) Resmi onayın bulunması
D) Ekonomik uygunluk
E) Öğretmenlerin düzeylerine uygunluk

ozgur dedi ki...

soruda kesinlikle bulunması gereken diyo.o halde resmi onay kitap şeçimi için çok önemli değil.güçlü bir çeldirici olan e şıkında Öğretmenlerin düzeylerine uygunluk ,kitap seçimi için önemli.çünkü eğer kitap öğretmen düzeyine uygun değilse kitaptaki etkinlikleri uygulsmsds öğretmenler sıkıntı yaşayacaktır.bende böle :)

ozgur dedi ki...

burda bişey daha ekliyim kitap onaydan geçmesi lazım fakat şeçildikten sonra bu iş olur.zümrede kitap seçilir sonra onaya sunulur ama seçerken onaylanmasına gerek yoktur.bu sonraki bi iş olup yonetimce onaylanması gerekir

merve dedi ki...

ama cvp e dio..

kaan dedi ki...

Bir eğitim sisteminin uzak hedefleri,temele aldığı eğitim felsefesini ve yetiştirmek istediği bireyin temel özllikleriniortaya koymaktadır.

Bu açıdan aşağıdakilerden hangisi Türk eğitim sisteminin uzak hedefleri arasında yer almaz?

A) İYİ BİR VATANDAŞ OLABİLMEK İÇİN TEMEL BİLGİ,BECERİ VE TUTUMLARI KAZANDRMAK

B)bireylere yaşama ve bir üst eğitim kurumuna hazırlamak

C)toplumun örf,adet ve yaşam kuralarını bireylere azandırmak

D)Hizmet içi eğitimlerle bireyin eğitim açıklarını belirleyip bunları gidermek

E)karşılaştığı problemleri çözebilen,eleştirel ve yaratıcı düşünen bireyler yetştirmek

kaan dedi ki...

Kavram haritaları öğretim sürecinde tüm aşamalarda kullanılabilecek bir öğretim aracıdır.Anlamlı öğrenme çerçevesinde öğretimitasarlayan bir öğretmen kavram haritalarını kullanırken aşağıdakilerin hangisini hedeflemiş olamaz?

A)Bilginin içselleştirilmesini
B)Kavramların örgütlenmesini
C)Kavramlar arasındaki ilişkilerin keşfedilmesini
D)Bilgilerin sistematik ilişkilendirilmesini
E)Eski ve yeni bilgi arasında bağ kurulmasını

ozgur dedi ki...

KAAN Hocam cvp Bu açıdan aşağıdakilerden hangisi Türk eğitim sisteminin uzak hedefleri arasında yer almaz? sorusunun cevabı d değilmi.uzak hedefler ulaşılması istenen en üst zirve hedeflerdir. ama d şıkkında Hizmet içi eğitimlerle bireyin eğitim açıklarını belirleyip bunları gidermek daha çok bi işyerinde veya bi eğitim kurumunda çalışanların eksik kaldığı veya yeterliliği az olduğu bi konuda bilgilendirmek veya beceri kazandırmaktır.bu uzak hedef olamaz .

ozgur dedi ki...

diğer sorunun yani Kavram haritaları öğretim sürecinde tüm aşamalarda kullanılabilecek bir öğretim aracıdır.Anlamlı öğrenme çerçevesinde öğretimitasarlayan bir öğretmen kavram haritalarını kullanırken aşağıdakilerin hangisini hedeflemiş olamaz? sorusunun cvbıda A ŞIKKI DEĞİLMİ.KAVRAM HARİTASINI NORMAL HARİTAYA BENZETEBİLİRİZ.YANİ İÇİNDE YAŞADIĞIN Bİ ŞEHİR VAR AMA ETRAFINDA HANGİ GÖL HANGİ ŞEHİR VAR BİLMİYON .HARİTAYA BAKARAK BULUNDUĞUN YERİN 100 KM ÖTESİNDE Bİ GÖLÜ BULUNDUĞUN ŞEHRİN KOMŞU İLLERİNİ GÖREBİLİRSİN .ARALARINDA İLİŞKİ KURABİLİRSİN ÖRGÜTLEME YAPARSIN ESKİ YENİ ARASINDA BAĞ KURarsın AMA A ŞIKKINDA BİLGİYİ İÇSELLEŞTİRME İSE BİLGİYİ ÖZÜMSEMEK BİR BİLGİYİ KENDİNE MAL ETMEKTİR HANİ VARDIR YA EZBERLEMEYİNDE KENDİ CÜMLELERİNİZLE ÇALIŞIN DİYE KISACA DAHA ÜST SEVİYEDE Bİ İŞLEMDİR O HALDE KAVRAM HARİTALARI BİLİŞSEL BASAMAKLARIN ÜST SEVİYESİ İÇİN OLMAZ CVP A DIR .CVPBI NE DEMİŞ Kİ

Hüseyin Doğan dedi ki...

cevap...
Hizmet içi eğitimlerle bireyin eğitim açıklarını belirleyip bunları gidermek

kavram haritaları sorusunun cevabı ise kavram haritaları bilginin içselleştirilmesini sağlamaz..

ozgur dedi ki...

HÜSEYİN HOCAM AYNI ANDAMI CVP VERDİK SORUYA :)

Hüseyin Doğan dedi ki...

öyle olmuş özgür hocam..:)

AYSEL dedi ki...

Öğrencinin merak araştırma ve keşfetme etkinliklerine bağlı olrak oluşturduğu öznel bilgi birikimlerine ne denir?
A)öğrenci kazanımı
B)sınama
C)Etkinlikler
D)Tema
E)Tasarım
cavap:D hocam acıklar mısınız?ben öğrenci kazanımı olarak düşündüm

AYSEL dedi ki...

İnsan davranıslarını karmaşık bir süreç olarak ele alan ve program tasarımını öğrencilerin fiziksel,duygusal,sosyal ve psikomotor alanlarını bir bütün olarak geliştirmeye yönelik olarak kabul edilen temel yaklasım asağıdakilerden hangisidir?
A)Yasantı merkezli
B)Süreç merkezli
C)Hümanistik
D)Romantik
E)Öğrenci merkezli
cavap:C hocam acıklar mısınız?Öğrenci merkezli de bu tanıma uymuyor mu?

AYSEL dedi ki...

Program Geliştirme sürecinde kullanılan ihtiyac saptama teknikleri ile karsılarındaki acıklamalar hangisinde yanlıs verilmiştir?
cevap:Kaynak tarama-Öğrencilere ve öğretmenlere birebir sorular sorma ve test uygulama
kaynak tarama nın doğrusu ne hocam?neler yapılıyor?

AYSEL dedi ki...

Aşağıdakilerden hangisi öğretme kuramlarının yaptığı acıklamalardan birisi değildir?
A)öğrenme sürecini kılavuzlaması
B)Öğrenenler öğretenler ve konuların öğrenme sürecine etkisi
C)Öğrenme sürecinde pekiştirme işleminin etkisi
D)öğretmenin davranıs biçimleri
E)öğretmenlerin davranıs bozuklukları karsısında yaklasımları
Cevap:C hocam.Pekiştirme işlemi öğretme kuramlarında var fakat bu soruya göre yokmus.Acıklar mısınız?

AYSEL dedi ki...

Aşagıdakilerden hangisi program geliştirme calısmalarına yön veren ilkelerden değildir?
CEVAP:PROGRAM GELİŞTİRME ÖNCEDEN ÖNGÖRÜLEN BİR ZAMAN SÜRECİ İÇERİSİNDE GERCEKLESEBİLİR.
acıklayabilir misiniz?cok tesekkür ederim......

Hüseyin Doğan dedi ki...

1. sorun hatalı. kazanım tanımı ise bir hedef davranışı ifade eder. ancak öznel değildir.
2. sorun cevabı öğrenci merkezli diye bir tasarım adı yok. özelliği öğrenci merkezli olanlar var. temel dediği ve tüm yöneleri ile geliştirmek dediği için hümanistik doğru cevaptır
3. sorun kaynak taramada kitaplar, tezler, araştırma sonuçları, o konuda uzman kişilerden bilgi toplamaktır.
4 sorun hatalı soruınun doğru cevabı yok.
5. sorun program geliştirme bitmiş bir süreç değildir..geliştirme zaman içinde devam eder.

bazı soruların hatalı ve sınavda gelmeyecek düzeyde olduğu için üzerinde durmadım

Hüseyin Doğan dedi ki...

1. sorun hatalı. kazanım tanımı ise bir hedef davranışı ifade eder. ancak öznel değildir.
2. sorun cevabı öğrenci merkezli diye bir tasarım adı yok. özelliği öğrenci merkezli olanlar var. temel dediği ve tüm yöneleri ile geliştirmek dediği için hümanistik doğru cevaptır
3. sorun kaynak taramada kitaplar, tezler, araştırma sonuçları, o konuda uzman kişilerden bilgi toplamaktır.
4 sorun hatalı soruınun doğru cevabı yok.
5. sorun program geliştirme bitmiş bir süreç değildir..geliştirme zaman içinde devam eder.

bazı soruların hatalı ve sınavda gelmeyecek düzeyde olduğu için üzerinde durmadım

AYSEL dedi ki...

Hüseyin hocam sorularımı yanıtladığınız için cok teşekkür ederim.bir sorum daha var.
Aşağıda verilen hedef-davranıslardan hangisi gözlenebilirlik bakımından en açık olarak ifade edilmiştir?
A)Verilen bir kavramın karşılığını söyleme
B)bir olguyu nedenleriyle birlikte acıklama
C)bir probleme çözüm üretme
D)Yeni bir deney projesi hazırlama
E)bİR konudaki düşüncelerini acıklama
CEVAP:A ACIKLAR MISINIZ HOCAM?GÖZLENEBİLİRLİK BAKIMINDAN EN ACIK DEDİĞİ İÇİN BEN EN ÜST DÜZEYDE OLAN SENTEZ DEĞERLENDİRME BASAMAĞI GİBİ DÜŞÜNDÜM.HOCAM BİR PROBLEME CÖZÜM ÜRETME HANGİ BASAMAKTA YER ALIR?SENTEZ Mİ UYGULAMA MI?AYRICA HOCAM BU YILKİ YENİ BASIM KAYNAKLARDA SENTEZİ EN ÜST BASAMAK OLARAK KABUL ETMİŞLER.YANİ DEĞERLENDİRME BASAMAĞINDAN SONRA ALMISLAR.ÖSYM HANGİSİNİ KABUL EDER?

AYSEL dedi ki...

ÖĞRETİM PROGRAMLARINDA BİREYİN TOPLUMA UYUM SAĞLAMASINI KOLAYLASTIRMAK İÇİN AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİNE ÖNCELİK VERMEK GEREKMEKTEDİR?
A)bİLİM VE TEKNOLOJİDEKİ GELİŞMELER
B)toplumun ihtiyac ve beklentileri
C)öĞRETMEN YETERLİLİKLERİ
d)BİREYİN KENDİNİ GERCEKLESTİRME CABASI
e)öğrenme-öğretme kuramları
CEVAP:B HOCAM ACIKLAR MISINIZ?BEN BİREYİN KENDİNİ GERCEKLESTİRME CABASI OLARAK DÜŞÜNDÜM

AYSEL dedi ki...

Aşağıda verilen hedef-davranıslardan hangisi gözlenebilirlik bakımından en açık olarak ifade edilmiştir?
A)Verilen bir kavramın karşılığını söyleme
B)bir olguyu nedenleriyle birlikte acıklama
C)bir probleme çözüm üretme
D)Yeni bir deney projesi hazırlama
E)bİR konudaki düşüncelerini acıklama
CEVAP:A ACIKLAR MISINIZ HOCAM?GÖZLENEBİLİRLİK BAKIMINDAN EN ACIK DEDİĞİ İÇİN BEN EN ÜST DÜZEYDE OLAN SENTEZ DEĞERLENDİRME BASAMAĞI GİBİ DÜŞÜNDÜM.HOCAM BİR PROBLEME CÖZÜM ÜRETME HANGİ BASAMAKTA YER ALIR?SENTEZ Mİ UYGULAMA MI?AYRICA HOCAM BU YILKİ YENİ BASIM KAYNAKLARDA SENTEZİ EN ÜST BASAMAK OLARAK KABUL ETMİŞLER.YANİ DEĞERLENDİRME BASAMAĞINDAN SONRA ALMISLAR.ÖSYM HANGİSİNİ KABUL EDER?

ozgur dedi ki...

merve bu sorunun cevabı

A şıkkı.Aşağıda verilen hedef-davranıslardan hangisi gözlenebilirlik bakımından en açık olarak ifade edilmiştir?
A)Verilen bir kavramın karşılığını söyleme
bunu örnekle açıklıyım.asal sayı nedir sorusuna ne deriz bire ve kendisinden başka hiçbir sayıya bölünemeyen sayıya asal sayı denir.bu tanım net ve açıktır.diğer şıklardaki hedef davranışın yüzde yüz davranışa döndürülmesi tartışmaya açıktır.tanım gibi bilişsel basamağın altında kalanlar daha iyi gözlenir.

bir probleme yeni bir çözüm üretme
sentez dir.yani altını çiziyom
yeni bir çözüm ama bir problemi çözme uygulama olur.ben eskiden beri sentezin neden değerlendirmenin altında olduğunu bi türlü anlamamıştım zaten sentez daha üstesi olması lazımdı diye düşünüyodum.demekki yalnız değilmişim bu düşümcemde hangi kaynakta o var peki söylermisin

ozgur dedi ki...

aysel yazacaktım merve yazdım pardon

AYSEL dedi ki...

saolun özgür hocam cok tesekkür ederim.yargının 2010 basımı konu anlatımlı kitabında var hocam.sentez en üst basamakta yer almıs.

AYSEL dedi ki...

özgür hocam bu soruya da bakabilir misiniz?
SOSYAL BİLGİLER DERSİ PROGRAMI GELİŞTİRMEYLE GÖREVLİ OLAN KOMISYON ADAY HEDEFLERİ BELİRLEDİKTEN SONRA SÜZGECLERDEN GECİREREK HEDEFLERİ SON HALİNİ VERMİŞLERDİR.KOMİSYON BU ASAMADAN SONRA ASAGIDAKİLERDEN HANGİSİNİ YAPARSA DOGRU BİR İŞLEM YAPMIS OLUR?
a)Eğitim etkinliklerinin ve aracların saptanması
B)Program taslağının okullarda denenmesi
C)Çalışma takviminin hazırlanması
D)eĞİTİM İHTİYACLARININ SAPTANMASI
e)Konu alanının kapsamının belirlenmesi
CEVAP:E HOCAM FAKAT BU MODEL TYLER MODELİ VE BURADA KONU ALANI OLMAMASI LAZIM BEN A DEDİM.CÜNKÜ BU KESİN HEDEFLERDEN SONRA EĞİTİM ETKİNLİKLERİ SAPTANIR YANLIS MIYIM HOCAM?cok tesekkürler yardımlarınız için

ozgur dedi ki...

söylediğinde haklısın merve.bende başta senin gibi düşündüm.ama cevap e dedin.bu soru için şöyle bi kanıya vardım.şimdi program geliştirmede taba ayrı bi model tyler ayrı bi model.taba da hedef yapılmadan amaçlara geçiliyo tylerda ise içerik seçilmeden öğrenme yaşantılarına geçiliyor.bu iki kişi daha sonra bi program geiştirip kendilerine ait olanların açıklarını taba- tyler la kapatıyorlar.Ülkemizdede bu model kullanılıyo.yani taba tyler .soruda sosyal bilgiler dersinden bahsediyo.yani ülkemiz o zaman biz taba -tyler modelini düşünmemiz lazım .o halde süzgeçten sonra içerik seçilmeli.bu soruyu soran kişinin de böyle düşündüğünü tahmin ediyorum

ensonyüreklerölür dedi ki...

Bir yapının sistem özelliği taşıması için sahip olması gerekn en temel öğe?

Girdi
ürün
işlem
dönüt düzeltme
çıktı

cevap: İşlem ben de dönüt-düzeltme olarak düşünmüştüm.açık sistem kapalı sistem lerde dönüt düzeltmeye bakıyorduk oradan mantık yürüttüm ama

Hüseyin Doğan dedi ki...

sistemin en önemli özelliği basamaklar halinde süreci yürütmektir.

ensonyüreklerölür dedi ki...

teşekkür ederim hocam

ensonyüreklerölür dedi ki...

aşağıdaki program türlerinden hangisi sadece okul ya da kademe düzeyindeki ders kümelerini içerir?

ders programı
öğretim programı
konu programı
müfredat programı
eğitim programı

cevap:D ayrımını yapamıyorum soruda hocam

Hüseyin Doğan dedi ki...

8. Eğitim programı: Eğitimin hedeflerine ulaşmak için her türlü etkinliği de kapsayan uygulamaya ve yaşantıya dönük işlevsel bir yapıdır.
9. Öğretim programı: Eğitim programı içinde önemli bir yeri olan okuldaki dersler ve bununla ilgili etkinliklerle sınırlandırılmış olan bir kılavuzdur.
10. Ders programı: Öğretim programlarında yer alan “bilgi kategorilerini”, öğrenci davranışına dönüştüren programdır.
11. Örtük program: Öğrencilerin öğrenme yaşantıları sürecinde yazılı olarak ortaya konulmayan fakat kazanmaları istenilen davranışlardır.


Müfredat programı daha çok eski program anlayışını yansıtır. Üniteler ve konular listesi anlamına gelir. Eskiden öğretmenlere sadece okutacağı dersin ünite ve konularının listesi ve kaç saatte okutacağı verilmekteydi ve müfredat sözcüğü kullanılmaktaydı. Müfredat programlarında hedefler, eğitim durumları, ölçme ve değerlendirme yoktur. En ince ayrıntısına kadar ders konuları vardır.

Unknown dedi ki...

e

Unknown dedi ki...

E