1 Kasım 2009 Pazar

Ölçme veDeğerlendirme Soruları

56 yorum:

kemal dedi ki...

hocam sıralama ölçeklerinde başlangıç noktası var mıdır yediiklim dergilerinde bir sayfada yoktur demiş diğerinde vardır ve değişkendir demiş.

kemal dedi ki...

1. baskül ile ağırlık ölçme
2. basıncı ölçme
3. elektrik gerilimini ölçme
4. deprem şiddetini richter ölçeği ile ölçme
5. Ağrı dağının yüksekliğini ölçme

Yukarıda belirtilen ölçme işlemlerinden hangilerini eşit aralıklı ölçek ile elde etmek mümkündür?

Hüseyin Doğan dedi ki...

başlangıç noktası diye birşey yoktur. sadece nesneler ya da özellikler en......den......ene göre sıralanır...
en uzundan en kısaya, en uzaktan en yakına ya da tam tersi şeklinde olabilir...

Hüseyin Doğan dedi ki...

hocam eşit aralıklı ölçeklerde sıfır noktası gerçek yokluğu ifade etmez. Örneğin cebimde sıfı lira var dediğiniz de bu mutlak yokluktur. eşit aralıkta ise sıcaklık sıfır dediğinizde sıcaklığın olmadığı anlamına gelmez. yukardaki örneklerde sıfır metre dediğinizde yükseliğin olmadığından bahsetmiyoruz. buna göre hangilerinde sıfır gerçek yokluğu ifade etmiyorsa o aralıklıdır. cevap 5. öçme işlemi

kemal dedi ki...

Teşekkürler hocam cevaba 1 4 ve 5 demiş baskül ile ağırlık ölçme oranlı ölçek olmaz mı? richter ölçeğine hiçbir yorum getiremedim.

Hüseyin Doğan dedi ki...

Bir ölçme aracında sıfır değeri tanımlanmış, sıfırın sağında ve solunda kalan alan eşit aralıklarla bölmelenmiş ise eşit aralıklı ölçek niteliğinden söz edilebilir. Termometre, saat ve standardize edilmiş testler bu koşulları sağladığından eşit aralıklı ölçekler olarak bilinir. sayılan ölçeklerde sıfır noktası izafi olarak belirlenmişse eşit aralıklı diyebiliriz.

Hüseyin Doğan dedi ki...

a

ozgur dedi ki...

hüseyin hocam şu uygunluk geçerliliği ile yordama geçerliği karışıyo .örneklerle açıklarmısınız.ve sorusu nasıl olurki bunun gelebilcek soru tipi yazıp çözümlermisiniz

Hüseyin Doğan dedi ki...

UYGUNLUK GEÇERLİĞİ (eş zamanlı geçerlilik):
Bir ölçme aracının geçerliliğini o ölçme aracını başka bilinen ve kabul edilmiş ölçümlerle karşılaştırarak tespit edebiliriz. Örneğin, yeni bir matematik tutum anketinin eş-zamanlı geçerliliğini, bu anketi ve bilinen ve geçerliliği ispatlanmış bir anketi aynı gruba uygulayıp iki anketten alınan sonuçların korelasyonuna bakarak ortaya koyabiliriz. Yeni anket ile kriter ölçüt (bilinen anket) arasında yüksek bir korelasyon varsa yeni anketin eş-zamanlı geçerliliğe sahip olduğunu söyleriz. Burada en önemli olan nokta kriter ölçütün güvenilirliği ve geçerliliği ispatlanmış bir ölçüt olmasıdır.

Başak bir anlatımla bir ölçme aracı geliştirilirken bu ölçme aracından elde edilen puanların daha önce aynı konuda geliştirilmiş başka bir araçtan elde edilen puanlarla olan korelasyon (ilişkisine bakmaktır). Eğer bu ilişki yüksekse 0.60 (genelde çok yüksel kabul edilir) bu geliştirilen ölçeğin “ölçüt” geçerliliğin yüksek olduğu anlamına gelir.
Örneğin bir matematik testi geliştireceksiniz. Bu testin gerçekten geçerli olup olmadığına bakmak istiyorsunuz. O zaman daha önce matematik alanında geliştirilmiş başka bir testle geliştirdiğimiz testi aynı öğrencilerler uygularız eğer aynı sonuçları verirse demek ki geliştirdiğimiz test geçerlidir.
(Bugünkü ölçümlerin bugün ile veya geçmişteki ölçümlerle korelasyonu)


YORDAMA GEÇERLİĞİ:
Bir ölçme aracının geçerliliğini ortaya koymanın yollarından biri, bu ölçme aracından alınan sonuçların bir bireyin belli bir görevi yapabilecek yeteneği olduğunu veya belli bir şekilde davranacağını tahmin edebileceğini ispatlamaktır.
Yordama bir tahmindir. Ancak her tahmin bir yordama değildir. Bir tahminin yordama olabilmesi için onun geleceğe dönük olması ve bazı bilimsel yöntemler kullanılarak yapılmış olması gerekir.
Yordama geçerliliği, geliştirilen bir ölçme aracından elde edilen verilerin gelecekte elde edilecek ilişkili ölçümlerler ilişkisinin yüksek olması demektir.
Örneğin lise son sınıf öğrencileri için bir matematik testi geliştirdiniz eğer bu matematik testinden öğrencilerin aldıkları puanlar ile bu öğrencilerin össye girdikten sonra össdeki matematik testinden aldıkları puanlar arasındaki korelasyon (ilişki) yüksek ise geliştirmiş olduğunuz testin yordama geçerliliği yüksek demektir.
.

Yordama geçerliği:
o İşe elaman seçerken,
o İnsanlara meslek seçerken,
o Takıma oyuncu alırken
o Bir üst eğitim kurumuna kimlerin gideceğini belirlerken ve bunlara benzer amaçlar için hazırlanan testlerde aranır.

( Bugünkü ölçümlerin gelecekteki ölçümlerle korelasyonu)

Yordama: Bir testtin yordama geçerliğini hesaplamak için önceden elde bulunan puanlarla sonradan elde edilen ölçüt ölçüsü arasındaki korelasyona bakılır.
Yordama geçerliği katsayısı (aradan geçen süreye bağlı olarak) 0.60 ın üzerine çok nadir çıkar. Çünkü test puanı ile ölçüt ölçüsü arsındaki süre arttıkça korelasyon düşer.
Bir testin yordama (tahmin) geçerliğinin yüksek olması için:
• Ölçülen özellikle yordanan özellik arasında doğrudan bir ilişki olmalıdır.
• Bugün ölçülecek özellik ile yordaması yapılacak özellik doğru olarak (güvenilir) ölçülmelidir.
• Bilimsel yol (regrasyon) kullanılmalıdır.

Eğitimde bazı testler bireyin bir okulda ya da bir işte göstermeleri beklenen başarıları kestirmek (yordamak) için düzenlenir. Bunun en güzel örneği ÖSS ve SBS dir. Seçme sınavında alınan puanların öğrencinin gelecekte elde edeceği başarının yordayıcısı olarak kullanılır.

Hüseyin Doğan dedi ki...

İlköğretim sekizinci sınıfta uygulanan bir başarı testinin sonuçları, öğrencilerin sonraki öğrenimlerinde farklı programlara yönlendi¬rilmeleri amacıyla kullanılabilir mi?"
Yukarıdaki soruyu soran bir kişi yapacağı geçerlik çalışması için öncelikle testin hangi özelliğini incelemelidir?
A) İçerdiği sorularla ilgili puanların birbiriyle korelasyonunu
B) Aynı sınıf düzeyindeki ders notlarıyla ko¬relasyonunu
C) Testin yazım, çizim ve düzenleme kuralla¬rına uygunluğunu
D) Ortaöğretim düzeyindeki başarıyı yorda¬ma gücünü
E) İlköğretim konularını kapsama derecesini

CEVAP D

Bir ölçme aracının yordama geçerliliğini belirleyebilmek için aşağıdaki uygulama¬lardan hangisi yapılmalıdır?
A) Bir ölçme aracından elde edilen aritmetik ortalamayla aynı amaçla hazırlanmış fark¬lı bir ölçme aracından elde edilen aritme¬tik ortalama arasında anlamlı fark olup olmadığını belirleme
B) Bir grubun belirli bir testten elde ettiği puanlarla, geçerliği daha önceden belir¬lenmiş başka bir testten elde ettiği puanlar arasındaki korelasyonu hesaplama
C) Öğrencilerin belirli bir öğretim programı sonundaki başarılarıyla bu öğretim prog¬ramına seçme amacıyla kullanılan ölçme aracından elde ettikleri puanlar arasındaki korelasyonu hesaplamak
D) Aynı davranışları ölçtüğü düşünülen iki ölçme aracını aynı gruba aynı koşullarda uygulayıp bu uygulama sonunda elde edi¬len puanlar arasındaki korelasyonu hesap¬lama
E) Bir testi, ölçülmek istenen özelliğe sahip oluş dereceleri farklı iki gruba uygulama ve bu uygulama sonucunda elde edilen puanların gruplar arasındaki farkı yansı¬tıp yansıtmadığını belirleme
CEVAP C

Bir firmaya eleman almak amacıyla yapılan bir sınav için, “Oldukça geçerli bir sınav yapıldı.” diyen bir uzman sınavın hangi özelliğini ifade etmektedir?
A) Zor olduğunu
B) Adayların yeteneklerine uygun olduğunu
C) Objektif olduğunu
D) Kolay olduğunu
E) İşteki başarıyı yansıtacak yapıda olduğunu
CEVAP E


Pazarlama elemanları seçiminde kullanılmak üzere bir test geliştirilmiş ve işe alımlarda bu test uygulanmıştır. Daha sonra, işe alınan elemanların ilk aydaki başarılı satış sayıları ile işe girişte aldıkları test puanları arasındaki uyum incelenmiştir.
Yukarıda belirtilen inceleme, uygulanan testin hangi özelliği hakkında bilgi verir?
A) Yordama geçerliği
B) Yapı geçerliği
C) Kapsam geçerliği
D) İç tutarlığı
E) Puanlayıcılar arası güvenirliği
CEVAP A


Aşağıdakilerden hangisi İngilizce muafiyet sınavlarında kullanılacak testler için bir ge¬çerlik kanıtı sayılabilir?
A) Puanlamanın hatasız yapılması
B) Testin çoktan seçmeli maddelerden oluş¬ması
C) Testten alınan puanların ranjının geniş olması
D) Yabancı dili iyi bilenlerin testten yüksek puan alması
E) Testte farklı yapılarda soruların bulunma¬sı
CEVAP D
Aşağıdakilerin hangisinde, yordama ge¬çerliği incelenmektedir?
A) Hazırlanan soruların, belirli bir alanda öğ¬renilenleri temsel edip etmediğinin ince¬lenmesi
B) Ölçme aracının öğretimde, bir üst dü¬zeyde başarılı olacak öğrencileri seçme özelliğinin incelenmesi
C) Bir grup öğrencinin iki dersteki başarıla¬rının karşılaştırılması
D) Bir ölçme aracının, birkaç hafta arayla ay¬nı gruba tekrar uygulanması ve elde edi¬len puanlar arasındaki ilişkinin ince¬lenmesi
E) Hazırlanan bir testin farklı düzeylerdeki öğrenci gruplarına uygulanması ve bu grupların başarılarının karşılaştırılması
CEVAP B

Hüseyin Doğan dedi ki...

Bir öğretmen il çapında bilgi yarışmasına katılacak öğrencileri seçmek için okul çapında bir bilgi yarışması düzenleyerek 100 soruluk bir test hazırlar ve bu testten en yüksek puan alan öğrencileri il çapında yapılacak bilgi yarışmasına gönderir. Gönderilen öğrenciler bu yarışmada derece elde ederler.
Öğretmenin okulda yaptığı testle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Testin geçerliliği yüksektir
B) Testin güvenirliği yüksektir
C) Testin yapı geçerliliği yüksektir
D) Testin yordama geçerliliği yüksektir
E) Testin eş-zamanlı geçerliliği yüksektir

Cevap: D

Bir araştırmacı umutsuzluk ölçeği geliştirmek için daha önce geliştirilen depresyon ölçeği ile geliştirmekte olduğu ölçeği kanser hastalarına uygulamış ve geliştirmekte olduğu ölçek ile depresyon ölçeği arasında 0.55 korelasyon katsayısı bulmuştur.
Araştırmacının geliştirdiği ölçekle ilgili hangisi söylenebilir?

A) Testin geçerliliği yüksektir
B) Testin güvenirliği yüksektir
C) Testin yapı geçerliliği yüksektir
D) Testin yordama geçerliliği yüksektir
E) Testin eş-zamanlı geçerliliği yüksektir

Cevap: e
Bir araştırmacı yaşam doyumu ölçeği geliştirmek için daha önce geliştirilen umutsuzluk ölçeği ile geliştirmekte olduğu ölçeği kanser hastalarına uygulamış ve geliştirmekte olduğu ölçek ile depresyon ölçeği arasında -0.55 korelasyon katsayısı bulmuştur.
Araştırmacının geliştirdiği ölçekle ilgili hangisi söylenebilir?

A) Testin geçerliliği yüksektir
B) Testin güvenirliği yüksektir
C) Testin yapı geçerliliği yüksektir
D) Testin yordama geçerliliği yüksektir
E) Testin eş-zamanlı geçerliliği yüksektir

Cevap:e

Bilmem anlatabildim mi?

ozgur dedi ki...

hocam tesekkurler sorular guzel olmus .simdi daha iyi oldu.sorularınızda anahtar kelimeleri gorup dogru yanıtlar verdim de bazı sorularda hangısının olcut hangısı yordanan olacak anlamıyom mesela LISE KARNESI IYI OLAN BIR COCUGUN BABASININ ''BENIM COCUGUM ILKOGRETIMDE DE BOYLE IDI''. DEMESI UYUGUNLUK GECERLILIGIMI YOKSA YORDAMAMI .neYI ne dıye alacagıma karar veremedım .zaten sorunuMda burda yasıyom.

Hüseyin Doğan dedi ki...

yordamada önce yapılan ölçümlerin ilerde yapılacak ölçümlerle yüksek ilişkisinin olması demektir.uygunluk geçerliliği ise geliştirilen bir ölçme aracının daha önce var olan ölçme araçlarının sonuçları ile tutarlı olması demektir.

soruda size hangisini soruyorsa ona göre cevap veriniz.soruda lisede yapılan ölçme aarcını soruyorsa uygunluk geçerliliği, ilköğretimdeki ölçme aracını sorarsa yordama geçerliliğinden bahsedebiliriz.

merve dedi ki...

Öğrenci başarısını değerlendirmede a.ş hangisinin dikkate alınması bağıl değerlendirmeye örnek oluştrmaz?

a-sınavdan elde edilen puanların dağılımı
b-ön test ve son test puanları arasındaki farkı
c-yetenek düzeylerine dayalı beklentileri
d-standartlaştırılmış bir testin normları
e-programın hedefleriyle tutarlı öğrenmeleri

ozgur dedi ki...

cevap e şıkkı değilmi merve.çünkü
programın hedefleriyle tutarlı öğrenmelerde guruba başlı bi değerlindirme olmaz .yani örneğin matematik öğretmenin tam sayılarsa dört işlem diye bi hedef yazmışşsa öğretim sonunda çocuk 4 işlemi yapabiliyomu yapamıyomu diye değerlendirme yapacak .yani başkasına bağlı değil öğrencinin kendi ile ilgili

ozgur dedi ki...

hüseyin hocam şu iki soruya zahmet olmazssa bi bakabilirmisiniz .

SORU1 . Makinedeki diş sayısının eksikliği nedeniyle üretilen her 20 üründe 5 ürün fire verilmesi
II. Daktilonun her defasında "y, harfini " z olarak yazması
III. öğrencinin optik formda kodlamayı yanlış yapması
Verilen hata türlerinin sırası ağağıdakilerden hangisidir ?

A) Sistematik ,Sistematik ,Tesadüfi
B) Sabit, Sistematik, Tesadüfi Sistematik, Sabit, Tesadüfi Sabit ,Sabit, Sistematik Tesadüfi Sistematik Sistematik

CEVABI A ŞIKKI I. VE II .Sİ NEDEN SİSTEMATİK Kİ


Soru 2. bir öğrencinin başarısını değerlendirmede aşagıdakilerden hangisinin ölçüt alınması mutlak değerlendirmeye örnek oluşturur?

A) Yetenek düzeylerine bakma
B) Öğrencilerin basan düzeyleri C)Ülke düzeyindeki standartlar
D) Öğretmen kanısı
E) Grubun aritmetik ortalaması

CEVABI D ŞIKKI NEDEN ?? Eleme usulu bulunuyoda öğretmen kanısı neden mutlak değerlendirmeki daha doğrusu öğretmen kanısı ne demekki sözlü notu gibi bişeymi

merve dedi ki...

evet e şıkkı teşekkürler açıklanman için...

merve dedi ki...

Resim iş ögretmeni,final sınawını yapmadan önce sınıfındakı ogrencılerın % 60 ı basarılı % 40 ı basarısız olacak diye acıklama yapıor.burdakı ölçüt türü nedir?
a)sabit
B)bağıl
c)mutlak
d)standart
E)norm

Hüseyin Doğan dedi ki...

özgür hocam 1. sorun hatalı....dediğin gibi 1 ve 2 sabit hatadır.
diğer sorun ise sözlü notu olduğu için sadece bireye özgüdür. diğer cevaplara baktığında hep bir "çoğulluk"tan bahsedilmiş.

merrve hocam senin sorunun cevabı
Ölçme sonucunu karşılaştırdığımız değerdir. Mutlak ve bağıl olmak üzere 2 tür ölçüt vardır. Değerlendirilecek grup dikkate alınmadan önceden kesin olarak belirtilen ölçüte mutlak ölçüt denir. Grubun ortalama başarısı gibi grup performansından çıkarılan ve norm şeklinde ifade edilen ölçüte bağıl ölçüt denir.
cevap bağıl olacak çünkü diğer öğrencilere göre bir değerlendirme var. yani öğrencilerin kaç olduğu önemli değil.sınıfta 10 kişi varsa ilk 6 ya girmesi yeterli

merve dedi ki...

Aş. hang. öğrenme eksikliklerini belirleme amacı olan bir öğretmenin kullanacağı temel kriterdir?
a)Dersin bütünü
b)Öncelikli konular
c)Ünite
d)Öğrenci düzeyi
e)Ölçmenin standartları

Hüseyin Doğan dedi ki...

temel ölçtü dediği için ünite olcak cevap. öğrenme eksikliklerini ünite testleri belirleriz.

Unknown dedi ki...

fen ve teknoloji öğretmeni hazırladığı testte, her bir sorunun çözümlemesinin önceki sorunun çözümlemesine bağlı olarak ön koşullu sorular kullanmıştır.
öğretmenin yapmış olduğu bu uygulama sınavın hangi geçerlilik türünü öncelikli oalrak olumsuz etkiler?
a) kapsam
b)yapı
ben yapı dedim yanıt a hocam.

Hüseyin Doğan dedi ki...

sizin cevabınız doğru hocam...yapı geçerliliğini anlamışsınız.

Unknown dedi ki...

teşekkürler hocam.

merve dedi ki...

Aşağıdakilerden hangisi "yalnızca" geçerliği etkileyen hata türüne örnektir?
A) Bazı öğrencilerin kopya çekmesi
B) Sınavın yapıldığı ortamın çok sıcak olması
C) Öğretmenin cevap anahtarını hatalı kullanması
D) Derse düzenli devam eden öğrencilere fazladan puan verilmesi
E) Soruların ifadelerinin kapalı olması

ensonyüreklerölür dedi ki...

ALES'e giren bir aday sınav çıkışında ortak köke dayanan soruların çokluğundan yakaınarak" Verilen bir parçayı anlamadığım için 4 soruyu birden boş bırakmak zorunda kaldm" demiştir.

Yukarıdaki durumda sınav sorularının olumsuzluğu ile ilgili ne söylenebilir?

A) Aynı kökle ilgili çok soru sorulması motuvasyonu düşürür.
B) Sorular aynı konuyu ölçmeye yönelik olmalıdır.
D) Ortak köke ait soru sayısı artttıkça soruların birbirinden bağımsız cevaplanma kuralı bozulur.

cevap:C fakatA şıkkını da doğru kabul edemez miyiz?

merve dedi ki...

bır kac tv kanalında farklı farklı programlar sunan spıkerlerın bır sure sonra ılk olarak hangı kanalda programa basladıgını hatırlayıp calıstıgı dıger kanalları hatırlayammaktadır
bu durum aşagıdaki hangı kavramla acıklanır?
a-ılerıye ket vurma

b-gerıye ket vurma

c-sonralık etkısı

d-oncelık etkısı

e-kendılıgınden gerı gelme

Hüseyin Doğan dedi ki...

sadece geçerliliği etkileyen hata türü düzenli devam eden öğencilere fazladan puan vermesi.

Aynı kökle ilgili çok soru sorulması motuvasyonu düşürür. ifadesi ortak köklü olan sorularla ilişkili durum değildir. (bu soru çıkabilir hocam)

unutma varsa (öğrenilen bir şey karıştırılıyorsa) ket vurma vardır hocam..yeni bir şeyi öğrenirken zorlanıyorsa olumsuz aktarma vardır.

merve dedi ki...

..cvp öncelik etkisi demişte banada saçma gelmişti hocam...açıklamanız için çok teşekkürler hocam ...

ensonyüreklerölür dedi ki...

cevap için teşekür ederim hocam fakat önceki soru için ben öncelik etkisi olarak cevaplamaıştım,aslında ikilemde kaldım ama ilk kelimesine vurgu yaptığı için öncelik etkisi diye düşünmüştüm.(bir yayınevinin türkiye geneli denemesinden)

Hüseyin Doğan dedi ki...

öncelik etkisinde önce öğrenilenlerin ortada öğrenilenlerden daha iyi hatırlanması vardır....unutma söz konusu değildir.

Unknown dedi ki...

1)bir köyde büyüyen zeynep köy evlerinde tahtadan yapılmış divanlarda oturmaya alışık olduğundan, anaokuluna başladığında ısrarla sırasının üstüne oturmayı istememiştir.
zeynep'in bu davranışı piagetin hangi kavramına örnektir.
a)özümleme b)düzenleme.
2)bir buçuk yaşındaki aydın babasıyla oynarken oyuncağı babasının kucağına fırlatmıştır.aydının o güne kadar böyle bir motor davranışta bulunmamasına rağmen kollarını ve vücudunu oyuncak tutmayı sağlayacak şekilde kullandığı görülmüştür.piagetin bilişsel kuramına göre hangi kavramı yansıtır? a)refleksif davranışlar b)düzenleme hocam ben a dedim.yanlışmış.açıklayabilir misiniz.

3) psikanalitik kurama göre hangisi doğrudur?
a)eros ya da cinsellik dürtüsü sadece genital bölgenin cinsel hazzıyla değil diğer bedensel hazlarla ilişkilendirilebilir.
b)insanın kişilik gelişimiyaşamın bütün evrelerindeki psikososyal krizlerin yaşanma biçimiyle ilişkilendirilebilir. ben b dedim.ama a diyor.şimdiden teşekkürler hocam

Unknown dedi ki...

amca çocukları olan ve aynı köyde yaşayan sinem ile yılmaz aynı günde doğmuşlardır.
normal koşullar altında bu çocukların gelişimleri sürecinde aşağıdakilerden hangisi açısından belirgin bireysel ayrılıklar görülmesi beklenmez.
a)erinliğe giriş zamanları
b)ergenlikte hormonal düzeyleri
c)mizaç özellikleri
d)emekleme zamanları
e)fallik dönemdeki yaşantıları
yanıt emekleme zamanı diyor.halbuki mizaç özellikleri kalıtsal değil mi.

ilkogretım 1.sınıf ıcın yazılan''1.somestır okuma-yazma ogrenebılme''hedefı hangı nıtelık acısından uygun degıldır._?
a)genellık snırlılık
b)davranısa donukluk

hocam ben a dedim.yanıt b diyor.açıklayabilir misiniz.

merve dedi ki...

kahvaltı sırasında sandalyeye çıkmak isteyen çocuk babası tarafından alınır ve sandalyeye oturtulur bunu gören doğan bey babaya ne yaptın çocuğun geleceğini karartın der doğan beyin tepkisi hangi özelliğe dikket ceker?

a)girişimcilik
b)özerk
c)güven
d)basarılı olma
e)yakınlık

merve dedi ki...

*mehmet bey akşam yemeğine getirdiği "Demir" adındaki arkadaşını beş yaşındaki kızı Didem'le tanıştırdığında Didem şaşırmış bir şekilde misafire "ama sen insansın ."demiştir.
*didemin bu davranışı Piagetin aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklanabilir?
A)kişi sürekliliği
B)özelden özele akıl yürütme
c)benmerkezci
D)sembolik oyun
E)tümevarım
hocam cvp sembolik oyun ben hiçbir bağlantı kuramadım ..

dilek.mat dedi ki...

Aşağıdakilerin hangisi bir ölçmedir?
C)Ayşe'nin Türkçe dersinin final notunun 51 olduğunun söylenmesi
D)Sınava girenlerin öğleden önceki ve sonraki oturuma katılımlarına göre 1. ve 2. grup olarak adlandırılması.

ben ikisini de ölçme diye düşünmüştüm ama cevap c olarak verilmiş.

Unknown dedi ki...

eşit aralıklarda ölçeklerle elde edilmiş olan veriler kendi aralarında bir sıraya konur ve sıra bildiren ölçüler dışındaki değerleratılırsa,bu veriler sıralama ölçeği ile elde edilmiş olur.böyle bir dönüştürme sırasında ortaya çıkan durumu hangisi en doğru açıklar?
a) birimin eşit olma özelliği kaybolmuştur.
b)ölçekteki '0' noktası mutlak sıfıra dönüşmüştür.

hocam ben b dedim .yanıt a diyor.açıklayabilir misiniz?

Unknown dedi ki...

bir sürücü aracının bakımlarını zamanında yaqtırmadığında, aracınarıza yaqması ve bu yüzden yolda kalmak, randevusuna yetişememek gibi sorunlar yaşar.sürücüler bu durumla karşılaşmamak için çoğu zaman aracın bakımlarını düzenli olarak yaqtırırlar.
sürücülerin;
1.aracın bakımını zamanında
yatırmadıklarında
2.aracın bakımını zamanında yaqtırdıklarında
karşılaştıkları durum sırasıyla ne ile açıklanır?
a) ikincil ceza- olumsuz qekiştirme
b)birincil ceza- olumsuz qekiştirme
hocam ben a dedim.ikincil ceza olarak düşündüm.burada randevuya yetişememek ikincil ceza değil mi?

Unknown dedi ki...

Hocam bu soru nasıl çözülecek:
30 maddelık bir testte madde varyansları toplamı 2.8 ve test varyansı 5.6 ise güvenirlik katsayısı kaçtır?
a.0.62
b.0.51
c.0.71
d.0.70
e.0.82

Hüseyin Doğan dedi ki...

bir köyde büyüyen zeynep köy evlerinde tahtadan yapılmış divanlarda oturmaya alışık olduğundan, anaokuluna başladığında ısrarla sırasının üstüne oturmayı istememiştir


özümseme yapmıştır. daha önceki şeasını kullanmış...düzenlemede yeni bir şema oluşturması gerekir.


bir buçuk yaşındaki aydın babasıyla oynarken oyuncağı babasının kucağına fırlatmıştır.aydının o güne kadar böyle bir motor davranışta bulunmamasına rağmen kollarını ve vücudunu oyuncak tutmayı sağlayacak şekilde kullandığı görülmüştür.piagetin bilişsel kuramına göre hangi kavramı yansıtır

aydın o günde kadar böyle bir davranış yapmamış diyor....yani o zaman refleks olması mümkün değildir..yeni şema oluşturmuştur.

Hüseyin Doğan dedi ki...

psikanalitik kurama göre hangisi doğrudur?
a)eros ya da cinsellik dürtüsü sadece genital bölgenin cinsel hazzıyla değil diğer bedensel hazlarla ilişkilendirilebilir.
b)insanın kişilik gelişimiyaşamın bütün evrelerindeki psikososyal krizlerin yaşanma biçimiyle ilişkilendirilebilir. ben b dedim.ama a diyor.şimdiden teşekkürler hocam

sizin cevabınız doğru hocam..

Hüseyin Doğan dedi ki...

amca çocukları olan ve aynı köyde yaşayan sinem ile yılmaz aynı günde doğmuşlardır.
normal koşullar altında bu çocukların gelişimleri sürecinde aşağıdakilerden hangisi açısından belirgin bireysel ayrılıklar görülmesi beklenmez.
a)erinliğe giriş zamanları
b)ergenlikte hormonal düzeyleri
c)mizaç özellikleri
d)emekleme zamanları
e)fallik dönemdeki yaşantıları
yanıt emekleme zamanı diyor.halbuki mizaç özellikleri kalıtsal değil mi.

soru başştan sakat....hiçbişey diyemezsiniz...

ilkogretım 1.sınıf ıcın yazılan''1.somestır okuma-yazma ogrenebılme''hedefı hangı nıtelık acısından uygun degıldır._?
a)genellık snırlılık
b)davranısa donukluk

hem a hem b cevap ikisine de uygun değil memurlar.nette 204. sayfaya bakın...

Hüseyin Doğan dedi ki...

Genellik ilkesi; Hedef cümlesinin yeterince kapsamlı olmasını ifade eder. Genellik, hedefin yazıldığı plan türüne göre değişir: Örneğin:

- Türkçe Der. Günümüz Türkçesiyle yazılmış düzeyine uygun bir metni anlayabilme (Yıllık plan)

- Türkçe Der. Günümüz Türkçesiyle yazılmış düzeyine uygun bir öyküyü anlayabilme (Ünite planı)

Türkçe Der.de Ömer Seyfettin’nin “Forsa” adlı öyküsünü anlayabilme (Günlük plan)

Örnek: - 5 ile 7’ yi çarpma gücü (Yanlış. Doğrusu):

Mat. Der.de sayılar arasındaki belli ilişkileri kavrama gücü

Bil. Der. ses kartının kurulumunu yapabilme (Yanlış. Doğrusu):

Bil. Dersinde bilgisayarın temel donanım bileşenlerinin kurulumunu yapabilme

Sınırlılık ilkesi: Hedef cümlesi öğrenciye kazandırılacak tek bir özelliği içermelidir.

Örnek:- Türkçe Der.de duygu ve düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak anlatabilme (Yanlış)

Bilgisayar Der. de bilgisayarın donanım parçalarını monte edebilme (doğru)

Hedefler birbirini tamamlayıcı, yani bitişik olmalıdır. Bir hedefin kapsamının bittiği yerde bir diğeri başlamalıdır. Bir hedefin kapsamı, diğer hedef ya da hedeflerin kapsamına girmemelidir. Örneğin “Toplumun bir öğesi olduğunu bilip kurallara isteyerek uyma” şeklinde bir hedef olamaz. Çünkü burada “Toplumun bir öğesi olmanın bilgisi”, kuralları benimseme” ve “kurallara uyma gibi” bir birini tamamlayan üç ayrı hedef söz konusudur.

Sınırlılık derken bir tek öğrenme (tek özellik) konusundan bahsetmeli.

Bitişiklilik de ise kazandırılması gereken öğrenme konusu (başka hedef türleri ve düzeylerine ilişkin olmamalı)

Toplumun bir öğesi olduğunu bilip kurallara isteyerek uyma (burada bitişiklik ihlal edilmiştir). Kurallara isteyerek uyma davranışı var. Ama bu davranışı kazandırmak için başka alanlarla ilgili beceriler de gerekli. Örneğin hem kuralları bilecek (bilgi basamağı). Toplumun öğesi olduğunu fark etme (duyuşsal alan-alma basmağı) kuralları benimseme (duyuşsal alan-değer verme basamağı).

Yani bu hedefler bitişiklik kuralına göre birbirini tamamlayacak şeklinde yazılmalı

Örnek: aşağıda öfke konusu ile ilgili hedefleri birbirini tamamlayacı şekilde yazdım. Her hedef sonraki hedefin bittiği yerde başlıyor. Birbirine dayalı olarak, birbirini tamamlayıcıdır.

Öfkenin yarattığı fiziksel, duygusal, düşünsel etkileri açıklar.

Öfkenin kontrol edilebilir bir duygu olduğunu fark eder.

Öfkeyle başa çıkmada kullandığı yöntemleri yarattığı etkileri açısından değerlendirir.

Öfke ile baş etmede yapıcı yollar kullanır.

Öfkesini uygun yollarla ifade eder.

Ancak “öfkesini fark ederek uygun yollarla ifade eder” (bitişiklik ihlali.)

“Öfkesini beden dili ve sözel olarak ifade eder” (sınırlılık ihlali)

Bilmem anlatabildim mi..

Hüseyin Doğan dedi ki...

kahvaltı sırasında sandalyeye çıkmak isteyen çocuk babası tarafından alınır ve sandalyeye oturtulur bunu gören doğan bey babaya ne yaptın çocuğun geleceğini karartın der doğan beyin tepkisi hangi özelliğe dikket ceker?

a)girişimcilik
b)özerk
c)güven
d)basarılı olma
e)yakınlık

özerklikle ilgili de abartmışlar olayı:)

Hüseyin Doğan dedi ki...

mehmet bey akşam yemeğine getirdiği "Demir" adındaki arkadaşını beş yaşındaki kızı Didem'le tanıştırdığında Didem şaşırmış bir şekilde misafire "ama sen insansın ."demiştir.
*didemin bu davranışı Piagetin aşağıdaki kavramlardan hangisiyle açıklanabilir?
A)kişi sürekliliği
B)özelden özele akıl yürütme
c)benmerkezci
D)sembolik oyun
E)tümevarım

cevap yanlış çocuk dengesizlik yaşamış...

Hüseyin Doğan dedi ki...

Aşağıdakilerin hangisi bir ölçmedir?
C)Ayşe'nin Türkçe dersinin final notunun 51 olduğunun söylenmesi
D)Sınava girenlerin öğleden önceki ve sonraki oturuma katılımlarına göre 1. ve 2. grup olarak adlandırılması.
cevap c hocam...

sınıflama ölçeklerine bir bakın hocam

Hüseyin Doğan dedi ki...

eşit aralıklarda ölçeklerle elde edilmiş olan veriler kendi aralarında bir sıraya konur ve sıra bildiren ölçüler dışındaki değerleratılırsa,bu veriler sıralama ölçeği ile elde edilmiş olur.böyle bir dönüştürme sırasında ortaya çıkan durumu hangisi en doğru açıklar?
a) birimin eşit olma özelliği kaybolmuştur.
b)ölçekteki '0' noktası mutlak sıfıra dönüşmüştür.


cevap b seçeneği hocam..sıfırıncı oldunuz demek gerçekten yokuluktan bahseder.

Hüseyin Doğan dedi ki...

bir sürücü aracının bakımlarını zamanında yaqtırmadığında, aracınarıza yaqması ve bu yüzden yolda kalmak, randevusuna yetişememek gibi sorunlar yaşar.sürücüler bu durumla karşılaşmamak için çoğu zaman aracın bakımlarını düzenli olarak yaqtırırlar.
sürücülerin;
1.aracın bakımını zamanında
yatırmadıklarında
2.aracın bakımını zamanında yaqtırdıklarında
karşılaştıkları durum sırasıyla ne ile açıklanır?
a) ikincil ceza- olumsuz qekiştirme
b)birincil ceza- olumsuz qekiştirme
hocam ben a dedim.ikincil ceza olarak düşündüm.burada randevuya yetişememek ikincil ceza değil mi?

birinci tip cezada organizma davranışının sonunda istenmeyen bir durumla karşılaşacak..ikinci tip cezada istenmeyen bişey vermeden istenilen bir şeyi ondan almak vardır.

Hüseyin Doğan dedi ki...

30 maddelık bir testte madde varyansları toplamı 2.8 ve test varyansı 5.6 ise güvenirlik katsayısı kaçtır?
a.0.62
b.0.51
c.0.71
d.0.70
e.0.82


madde varyansları toplamı bölü test varyansı hocam ama bence kafanı yorma bu tür sorularla...

Unknown dedi ki...

hocam merhaba

Eğitimde ölçme ve değerlendirme sürecinde kullanılan ölçütün belirlenmesinde aşağıdaki verilerden hangisine dikkat edilmez?
A) Öğrencinin amaçları
B) Gelecek öğrenmeler
C) Öğrenci ihtiyaçları
D) Eğitimin amaçları
E) Öğrencinin öz geçmişi
açıklarsanız sevinirim.Ben sitenizi yeni incelemeye başladım daha önce sordular mı bilmiyorum ama bu sene hangi kaynaklara çalışmamızı tavsiye edersiniz?uzman kariyer ve bayaz kalemi incelediniz mi? Teşekkürler..

Unknown dedi ki...

enes öğretmen dünyada ve ülkemizde yaşanan ekonomik krizin sebeplerini ve etkilerini tartışmak amacıyla sınıftaki tüm öğrencilerin katılımını sağlayarak, söz hakkı verdiği öğrencilerin görüşlerini belirtmelerini istemiştir.enes öğretmenin uyguladığı tartışma tekniği nedir?
a)panel
b)forum
c)açık oturum
d)münazara
e)çember
hocam yanıt açık oturum diyor.ben çember diye düşündüm.forum açık oturum ve çember arasındaki fark nedir hocam.açıklayabilir misiniz

Unknown dedi ki...

tesekkür ederim hocam.Yedi iklim soru bankaısnda her teste bunun gibi bir soru koyduğundan takıldım.

Unknown dedi ki...

Hocam bir de şu soruya bakabilir misiniz:
Ali öğretmen parmak kaldırarak sorulan sorulara yanıt vermek isteyen öğrencilerine ara sıra söz hakkı vermektedir.Burda kullanılan pekiştirme tarifesi değişken aralıklı değil mi cvp değişken oranlı demiş.

Unknown dedi ki...

Ucu bir santimetre eksik olan metre ile kendinden küçük uzunlukların ölçülmesi sabit hata mıdır? Açıklarsanız sevinirim....

Unknown dedi ki...

hocam bi dağın yüksekliğinin ölçülmesi dolaylı ölçme midir? bir de balıkların gözlerini bakılarak tazeliğinin ölçülmesi dolaylı mı? doğrudan mı?
şimdiden tşkler...

Unknown dedi ki...

hocam konuyla alakası yok galiba ama yeniyim burayı henüz çözemedim, Perry ve Belenky 'nin kuramlarının neler olduğunu açıklar mısınız? teşekkürler..