4 Kasım 2009 Çarşamba

HD' SORULARI 2

1.
• Ela’nın annesinin kolyesi takarak annesi gibi davranması
• Aslı’nın televizyonda el sallayarak kameraya merhaba diyen Pembe Panter’e merhaba demesi
• Erva’nın oyuncak bebeğinin altını ıslatmasın diye bez bağlaması
• Esin’in denizde yüzerken ağzına su kaçması sonucunda “bu denize tuzu kim attı” demesi
Yukarıda verilen davranış örnekleri sırasıyla gelişimin hangi kavramlarına örnek oluşturmaktadır?
A) Sembolik oyun – Benmerkezci düşünce-Canlandırmacılık – Yapaycılık
B) Yapaycılık – Sembolik oyun – Benmerkezci düşünce – Uyumsama
C) Uyumsama – Dönüşümsel düşünce- Odaklaşma – Yapaycılık
D) Odaklaşma–Benmerkezcilik – Canlandırmacılık – Özelden özele akıl yürütme
E) Sezgisel düşünce – Odaklaşma – Canlandırmacılık – Uyumsama

2. Hayatında ilk defa greyfurt gören Ali’nin greyfurta büyük portakal demiştir (I) greyfurtu yedikten sonra portakal olmadığını anlamıştır.(II) Okulda greyfurtun nasıl bir meyve olduğu sorulduğunda ise özelliklerini doğru olarak söyleyebilmiştir (III)
Yukarıda Emre’nin yaşamış olduğu bilişsel gelişim süreci sırasıyla hangi kavramlara örnektir?
A) Özümseme – Uyma – Örgütleme
B) Özümseme – Uyma – Özümseme
C) Uyumsama – Özümseme – Denge
D) Dengesizlik – Özümseme – Uyum sağlama
E) Dengesizlik – Uyma – Denge

3. Geleneksel psikoanalitik kurama göre aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?
A) Psikanalitik yaklaşım nedeni bilinmeyen davranışları açıklamada daha etkilidir
B) Psikanalitik yaklaşım sorunların kaynağını çocukluk yıllarındaki yaşantılara ve bilinçdışındaki düşüncelere bağlamıştır
C) Savunma mekanizmaları geçici çözümler bulmak için ego tarafından kullanılır
D) Ayağını sıraya vuran çocuğun sıraya vurması “yer-yön değiştirme” savunma mekanizması olarak adlandırılır
E) Kişilik gelişiminde ana-baba tutumları çok etkilidir

4.
I. . Sürekli tatile giden birinin KPSS sınavında coğrafya sorularını daha kolay yanıtlaması
II. Bilgisayarına yeni bir işletim sistemi kuran birinin yeni işletim sistemini öğrenmekte zorlanması
III. Bir öğretmenin öğrenci listesinin başındaki isimleri ortadaki isimlerden daha kolay hatırlaması
IV. Evini başka bir mahalleye taşıyan birinin eski mahalledeki arkadaşlarını ziyarete gitmek istediğinde bineceği otobüsü karıştırması
Yukarıda verilen durumlar sırasıyla aşağıdaki kavramlardan hangisine örnek olarak verilebilir?
A) Olumlu aktarma-ileriye ket vurma-öncelik etkisi-geriye ket vurma
B) Olumlu aktarma-olumsuz aktarma-öncelik etkisi-geriye ket vurma
C) Olumlu aktarma-ileriye ket vurma-sonralık etkisi-geriye ket vurma
D) İleriye ket vurma-geriye ket vurma-sonralık etkisi-olumsuz aktarma
E) Olumsuz aktarma-geriye ket vurma-sonralık etkisi-ileriye ket vurma

5. Zil sesinden hemen sonra et verilmesi, köpeğin zile karşı salya salgılamasını sağlar. Fareye pedala bastıktan hemen sonra yiyecek verilmesi, farenin pedala basma davranışını arttırır.
Buna göre hem tepkisel hem edimsel koşullamada organizmanın iki uyarıcı veya durum arasındaki ilişkiyi öğrenmesi aşağıdaki ilkelerden hangisi ile mümkündür?
A) Habercilik B) Ceza
C) Genelleme D) Ayırt etme
E) Bitişiklik

6. Tırnaklarını kestirmek istemeyen Fatoş, annesi oyuncak alacağını söyleyince, tırnaklarını kestirir. Bir müddet sonra tırnaklarını annesi oyuncak almasa bile kestiren Fatoş, bir gün banyo yaptıktan sonra tırnaklarını kesmek isteyen annesine itiraz ederek tırnaklarını kestirmez.
Fatoş’un tırnaklarını kestirmek istememesi hangi kavramla açıklanabilir?
A) Genelleme
B) Sönme
C) Alışma
D) Duyarsızlaşma
E) Kendiliğinden geri gelme

7. Bir İngilizce öğretmeni, "Zamanlar konusuna başlamadan önce öğrencilerin bu konuya te¬mel oluşturacak bilgilerinin olup olmadığını belirlemek istemektedir.
Bu öğretmenin, öğrencileriyle ilgili aşağıda¬ki ölçmelerden öncelikle hangisini yapması gerekir?
A) Öğrencilerin konuya karşı ilgi duyup duymadıklarını ortaya koyma
B) Öğrencilerin konunun öğrenilmesiyle ilgi¬li önkoşulları öğrenip öğrenmediklerini belirleme
C) Öğrencilerin derslerdeki genel başarı dü¬zeylerini ortaya koyma
D) İngilizce dersindeki hedeflerin gerçekleşme düzeylerini saptama
E) Aile ve okul arasında işbirliği olup olma¬dığını saptama

8. Bir doktorun, kan tahlili sonuçlarını, normal değerlerle karşılaştırıp gördüğü farklılığa dayanarak, muayeneye gelen kişiye “şeker hastası” teşhisini koyması hangi terime örnektir?
A) Ölçüt belirlemedir.
B) Ölçek belirleme işidir.
C) Ölçme işlemidir.
D) Değerlendirmedir.
E) Değer yargısı bildirmektir.

9. Bir öğretmen “matematik tutumunu” ölçen 20 maddeden oluşan bir ölçek geliştirmiş ve meslektaşına incelemesi için vermiştir. Meslektaşı; “ 4 ve 9. maddelerin matematik tutumu ile hiçbir ilgisi yok” cevabını vermiştir.
Buna göre ölçeğin hangi geçerlik türünü tam olarak taşımadığı söylenebilir?
A) Yordama B) Uyum C) Kapsam
D) Görünüş E) Yapı

10. Kaynaştırma eğitimi, bireylerin engel durumlarına göre çeşitlilik gösteren ve bireyleri akranlarının içinde bulunduğu ortamdan soyutlamadan eğitimlerine devam etmelerini sağlamak amacıyla yürütülür.

İl düzeyinde kaynaştırma eğitiminden yararlanacak öğrencilerin tespiti ve yönlendirilmesi hangi birimin/kurumun görevidir?
A) İl rehberlik hizmetleri danışma kurulu
B) Özel eğitim Daire Başkanlığı
C) Tam teşekkülü hastaneler
D) Rehberlik Araştırma Merkezi
E) Rehberlik ve Psikolojik danışmanlık Şube Müdürlüğü

11. Birinci sınıf öğretmeni Leyla Hanım'ın Pınar isminde dikkatini uzun süre yoğunlaştıramayan bir öğrencisi bulunmaktadır. Leyla Hanım okul reh¬ber öğretmeninden (psikolojik danışman) yardım ister. Rehber öğretmen, Pınar da "öğrenme güçlüğü" problemi olabileceğinden kuş¬kulanır. Rehber öğretmen bağlı bulundukları Rehberlik Araştırma Merkezi ile işbirliği yaparak Pınar için bireyselleştirilmiş bir eğitim programı hazırlar. Dönemin sonuna doğru Leyla Hanım Pınar’ın daha iyi öğrendiğini ve dikkatinin de daha az dağıldı¬ğını fark eder.
Pınar’ın daha iyi öğrenmesinde rehberliğin hangi işlevi daha çok rol oynamıştır?
A) Duruma alışma
B) Krize müdahale
C) Tamamlayıcı
D) Önleyici
E) Ayarlayıcı

12. Öğrencilere filmlerde ve reklamlardaki cinsiyet rollerine ilişkin kalıp yargıları tartışma olanağı sunmak hangi amaca yönelik bir rehberlik uygulamasıdır?
A) Bireyi tanıma
B) Mesleki rehberlik
C) Problem çözme becerileri geliştirme
D) Geleceğe yönelik planlar yapma
E) Kişisel rehberlik

13. Aşağıdakilerden hangisi kendini gerçekleştirme sürecinde olan bir bireyin göstereceği bir davranış biçimi değildir?
A) Giriştiği her işte başarılı değildir
B) Kendi isteklerini ön planda tutmaz
C) Konuşmalarını önceden planlar
D) Belirsizliğe tahammül edebilir.
E) Değişime ve yeniliklere açıktır

14. 2005-2006 yılında uygulamaya konulan ilköğretim programının özelliklerinden birisi değildir?
A) Öğrenmede davranışçı program yaklaşımından çok bilişsel ve yapılandırmacı öğrenme yaklaşımları dikkate alınmıştır
B) Tüm dersler için ortak beceriler saptanmıştır
C) Ölçme ve değerlendirmede geleneksel değerlendirme yöntemleri benimsenmiştir*
D) Genel olarak program, yapısının değişikliklere dinamik bir biçimde uyum sağlayabilecek kadar esnek olması öngörülmüştür
E) Konuların farklı sınıflarda, daha üst düzey hedefler göz önüne alınarak öğretilmesi (sarmallık ilkesi) esas alınmıştır

15. 2005-2006 yılında uygulamaya konulan yeni ilköğretim programında öğretmenlere yardımcı olmak üzere getirilen en önemli uygulama aşağıdakilerden hangisidir.
A) Ünitelendirilmiş yıllık plan uygulamasına geçilmesi
B) Öğretmen kılavuz kitaplarının kullanılması
C) ara disiplinlerin getirilmesi
D) programın değerlendirilmesinde alternatif ölçme ve değerlendirme yöntemlerinin kullanılması
E) Yeni programların internetten indirilebilmesi

16. Noktalama işaretlerini uygun yerlerde kullanmak ya da eldeli toplama işlemi ya¬parken eldeleri aktarmak gibi ortak özellikler taşıyan durumlara benzer tepkilerle bulunmak olarak tanımlanan zihinsel işlem
Gagne’ye göre aşağıdakilerden hangisidir?

A) Ayırt etme
B) İlke öğrenme
C) Kavram öğrenme
D) Problem çözme
E) Sembolik öğrenme

17. Bilgisayar Öğretmeni öğrencilerinden önceki bilgisayar deneyimlerine ilşkin bir testi doldurmalarını istemiştir. Öğretmenin kullanmış olduğu değerlendirme yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?

A) Biçimlendirici değerlendirme
B) Özdeğerlendirme
C) Akran değerlendirme
D) Performans değerlendirme
E) Norm değerlendirme

18.Aşağıdakilerden hangisi aileleri sınıftaki etkinlikler hakkında düzenli bilgilendirmenin en iyi yoludur?
A) Ailelere e-mail ve mesaj atma
B) Eve aylık sınıf bülteni gönderme
C) Ev ödevlerine eklenmiş kişisel not gönderme
D) Evi ya da işi telefonla arama
E) Veliyi okul çağırarak bilgilendirme

19. Aşağıdakilerden hangisi öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerinde daha etkilidir?
A) Verilen problem durumları hakkında sundukları çözümler için gerekçeler göstermelerini sağlamak
B) Yetenek odaklı aktivitelerle ilgilenmelerini sağlamak
C) Yürütücü bilişleerini kullanacakları faaliyetlere yönlendirmek
D) Öğrencilere ne yapcakları ve nasıl yapacakları ile ilgili talimatlar vermek
E) Öğrendiklerin konuları önceki öğrenmeleri ilişkilendirmelerini sağlamak

20. Sınıf öğretmeni olan Sema Hanım’ın sınıfında öğrenme güçlüğü yaşayan kaynaştırma eğitimine tabi bir kaç öğrencisi vardır. Sema Hanım eğitim-öğretim sürecini nasıl düzenlerse öğrenme güçlüğü olan öğrencilerine en büyük eğitsel katkıyı yapmış olur?
A) Sınıftaki öğrencilerin bireysel çalışmalarını sağlarsa
B) Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinin grup içinde bireysel çalışmalarını desteklerse
C) Tüm sınıfın çeştitli etkinlik ve aktivitilere katılmalarını sağlarsa
D) Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerine ders sonuna doğru bireysel bir eğitim verirse
E) Öğrenme güçlüğü olan öğrencilere ayrı bir grup yaparak onlara özel bir eğitim verirse

Hüseyin Öğretmen öğrencilerine bir öğrenme malzemesi vermiş ve bu öğrenme malzemesini öğrendikten sonra aşağıdaki sorulara cevap aramalarını istemiştir
• Hangi yollarla öğrendim?
• Öğrendikten sonra nereleri unuttum?
• Nasıl anladım?
21. Öğretmenin kullanmış olduğu bu yöntem ile neyi amaçlamıştır?
A) Öğrencilerin üstdüzey bilişsel (metabiliş) stratejilerini geliştirmelerini
B) Öğrencileri öğrendikleri konuya motive olmalarını
C) Öğrencilerin öğrendikleri konuyu önceki konularla ilişkilendirmelerini sağlamayı
D) En iyi öğrenmenin nasıl gerçekleşmesi gerektiğini anlamalarını
E) Öğrenme stratejilerini ortaya çıkarmayı

Image and video hosting by TinyPic


22. Murat Öğretmen yukarıdaki gibi kartondan rakete benzer bir alet yaparak öğrencilere dağıtmış ders işlenirken sorulan sorularda, öğrencilerden kendisi ile hem fikir olduklarında raketin ön yüzünü (gülen yüz), hemfikir olmadıklarında arka yüzünü (üzgün yüz) göstermelerini istemiştir.
Öğretmenin bu uygulaması hangi öğrencilere yararı daha fazla olacaktır?
A) Görsel öğrenenlere
B) Sözel öğrenenlere
C) Kinestetik öğrenenlere
D) İşitsel öğrenenlere
E) Sağ beyni baskın öğrenenlere

23. Tekerlek sandalyeli bir öğrencinin bulunduğu bir sınıfta öğretmenlik yapğan Emre Öğretmen üniversite gezisi düzenlemeyi düşünmektedir. Aşağıdakilernde hangisini yaparsa eğitimsel açıdan doğru davranmış olur?
A) Öğrencisinin okul içinde başka bir etkinliğe karılmasını sağlayarak
B) Gezi esnasında öğrenciye yardım etmesi için ailesinin yardımcı olmasını isteyerek
C) Öğrenciye yardımcı olacak başka bir öğrenciyi gezi sırasında görevlendirerek
D) Öğrenciye gezi yapamaycak durumda olduğunu söyleyerek
E) Önceden üniversiteye giderek öğrencisinin gezi sırasında ihtiyaç duyduğu özel gereksinimler için gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlayarak

Bir lise öğretmeni bilgisayarlı smilasyon oyun programı kullanarak öğrencilerin borsa hakkında öğrenmelerini kolaylaştırmayı amaçlamaktadır. Öğrencileri iki gruba ayırarak en iyi stratejeleri kullanmalarını ve kendilerine ayrılan parayı bilgisayar oyununda en iyi şekilde değerlendirmelerini ister.
24. Öğretmenin bilgisayarlı simulasyon programı kullanmasının öğrencilere en önemli katkısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini artırmak
B) Borsa hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak
C) Durumları objektiv olarak değerlendirme becerisi kazandırmak
D) Öğrencilerin sahip olduğu yetenekleri hızlı ve etkili bir şekilde ortaya çıkarmak
E) Öğrencilere takım ruhu ve iletişim becerilerini kazandırmak

15 yorum:

kemal dedi ki...

cevapları ne zaman vereceksiniz hocam?

Hüseyin Doğan dedi ki...

Cevaplar:
1.A
2.B
3.D
4.B
5.E
6.B
7.B
8.D
9.E
10.D
11.C
12.E
13.C
14.C
15.B
16.B
17.A
18.B
19.A
20.B
21.A
22.C
23.E
24.A

merve dedi ki...

hocam 2 ve 22.soruyu açıklayabilir misniz?teşekkürler şimdiden hocam..

Hüseyin Doğan dedi ki...

2. soruda hep yanlış bilinen bir kavram yoklanıyor. genelde kitaplar özümsemeyi yanlış plarak öğrendiklerimiz diye anlatır halbuki özümseme karşılaştığımız yeni durumları var olan şemalarımızla açıklama demektir. çocukta portakal şeması var greyfurtu görüncü bunu var olan portakal şemesı ile açıklmaıştır. artık çocuğun greyfurt şeması da vardır. Greyfurtu tekrar gördüğünde greyfurtla ilgili yaptığı açıklamalar var olan greyfurt şemasın içindekilerdir.bu da özümseme yaptığını gösterir.

Hüseyin Doğan dedi ki...

kinestetik zeka, bedenimizle yaptığımız, jest ve mimiklerimizle yaptığımız davranışları içerir. harekete dayalıdır.

merve dedi ki...

teşekkürler hocam sanırım özümsemyi dediğiniz gibi düşüyodum..dierinide görsellikle karıştırdımda..teşekkürler açıklamanız için..

nisan dedi ki...

hocam emeğinize sağlık.sorular müthiş.Allah razı olsun.

nur dedi ki...

hocam sorular kpss sınavındakilerden farksız , konuya hakim olmayı gerektiriyor.Özellikle 22. soru kinestetik hiç aklıma gelmemişti.
teşekkurler

Hüseyin Doğan dedi ki...

Malesef sınavda artık çok kaliteli sorular soruyorlar. Elimden geldiği kadar sizlere bu tarz sorular yazacağım.

AYSEL dedi ki...

hocam 6.soru kendiliğinden geri gelme değil mi?sönen bir davranıs tekrar ortaya cıkmıstır.açıklar mısınız?Emeğinize sağlık hocam çok teşekkürler...

AYSEL dedi ki...

Yürütücü bilişlerini kullanacakları faaliyetlere örnek verebilir misiniz hocam?19.soruda takıldım.eleştirel düşünme??

Hüseyin Doğan dedi ki...

yürütücü biliş bireyin kendi öğrenmesi kendi düşünmesi üzerine akıl yürütebilmesi düşünebilmesi demek. örneğin ben daha çok görsel öğreniyorum, birine anlattığımda öğreniyorum ya da not alarak öğreniyorum demek bir yürütücü biliş stratejisidir.eleştirel düşünce ise her hangi bir konu üzerinde analiz sentez değerlendirme yaparak mantıksal sonuçlar çıkarma, nedenler bulmadır.

Hüseyin Doğan dedi ki...

6. soruda çocuk önce bir davranışı yapmayı öğreniyor (tırnaklarını kestiriyor, sonra ise oyuncak alınmayınca bu davranışı yapmıyor (yani pekiştireç verilmiyor ve davranış sönüyor...kendiliğinden gelme olabilmesi için davranış söndükten sonra durup dururken tekrar tırnaklarını kestirme davranışını göstermeliydi

fatih dedi ki...

sayın hocam altıncı soruda oyuncakları almasa bile tırnaklarını kestiriyor diyor bu ifade olduğu için kendiliğinden gelme olmalıydı

tırnak kestirmeye başlaması sönme
tekrardan kestirmemeye başlaması kendiliğinden geri gelme olmalıydı bencee..
soruya bir bakarsanız sevinirim hocam.

Unknown dedi ki...

tşk